IV. část Vzdělávání dětí dvou až tří letých
8. VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ OD DVOU DO TŘÍ LET
- vzdělávání dětí od dvou do tří let má svá specifika, které souvisejí s dosahovanou úrovní ve všech oblastech vývoje
- dvouleté dítě experimentuje, projevuje touhu po poznání, objevuje, poznává všemi smysly
- vymezuje se vůči ostatním
- osamostatňuje se a je silně egocentrické
- neorientuje se v prostoru a čase
- žije přítomností
- je méně obratné v pohybových aktivitách
Rozdíly v jednotlivých oblastech vývoje dětí tohoto věku jsou velmi výrazné!!!
- pro dvouleté dítě je návštěva MŠ první sociální zkušenost mimo rodinu
- poznává nové vzorce chování
- přijímá hranice a role
Učitel se stává zástupcem rodiče, oporou a jistotou v běžném dění.
8.1 Podmínky vzdělávání dětí od dvou do tří let
Do naší mateřské školy jsou přijímány děti mladší, tří let, pokud to kapacita školy umožňuje. Naše mateřská škola, vzhledem k dosavadnímu věkovému složení přijímaných dětí, nesplňuje všechny podmínky ke vzdělávání dětí od dvou do tří let. Není vybavena dostatečným množstvím podnětných a bezpečných hraček a pomůcek vhodných pro dvouleté děti, skříňky jsou otevřeny z důvodu přímého výběru na základě očního kontaktu dětí věkové skupiny 3-6 let, prostory tříd neumožňují variabilitu v uspořádání prostoru.
Hračky a pomůcky pro tyto děti jsou umístěny ve spodních policích ve vestavěných skříních. Drobný materiál je umístěn mimo dosah, také pomůcky, které jsou pro ně nebezpečné, jsou uloženy tak, aby k nim dvou až tříleté děti neměli přístup.
Při vzdělávání dětí mladších tří let převažují spontánní činnosti nad řízenými a důraz klademe na volnou hru.
Volíme individuální skupinové formy činností a v plné míře akceptujeme vývojová specifika.
Při plánování činnosti vycházíme zejména:
- z jednoduchosti
- z časové nenáročnosti
- z dostatku času a prostoru pro hru a pohyb dítěte
- ze známého prostředí
- z podnětnosti a smysluplnosti
Při vzdělávání dvou až tří letých dětí využíváme tyto metody práce:
- Situační učení
- Nápodoba
- Prožitkové učení
- Učení činností a hrou
Pokud se tyto děti účastní činností s celou skupinou, tyto aktivity jsou pouze na kratší dobu. Děti mají dostatek času na odpočinek.
Splňujeme podmínky v otázce:
- Zajištění hygieny dítěte
- Dostatečného prostoru pro volný pohyb a hru dítěte
- Bezpečnost
Jsme schopni zajistit:
- Vyhovující režim dne
- Vytvořit podmínky pro adaptaci dítěte v souladu s jeho individuálními potřebami
- Specifické pomůcky pro zajištění pocitu bezpečí a jistoty
- Podněcování pozitivních vztahů vedoucích k oboustranné důvěře a spolupráci s rodinou
Za předpokladu personálního zajištění budeme schopni realizovat vzdělávací činnosti v menších skupinkách či individuálně podle potřeb a volby dětí.
Záměry:
- Připravovat se na zařazení dvouletých dětí do mateřské školy
- Postupně vybavovat třídu vhodnými hračkami a pomůckami
- Zjistit možnosti získání personální podpory
- V případě zařazení dvouletého dítěte do heterogenní třídy znepřístupnit hračky a pomůcky nevhodné pro dvouleté děti